donderdag 14 maart 2013

De 3 meest gehoorde SEO-misverstanden

Over zoekmachine optimalisatie (SEO) bestaan veel misverstanden. Vaak gaat het dan om de nuance. Maar sommige misverstanden zijn zo fundamenteel dat iedere ondernemer moet oppassen dat hij of zij niet in deze veel gehoorde ‘gedachtenkronkels’ verstrikt raakt.

Misverstand 1: Je moet zorgen dat je op bedrijfsnaam gevonden wordt.
Uiteraard is dat wenselijk, maar je legt de lat wel erg laag als dat je enige ambitie is. Ten eerste bereik je hiermee alleen dat je gevonden wordt door mensen die je al bij naam kennen, dus geen potentiële nieuwe geïnteresseerden.

Misverstand 2: Je product /dienst leent zich niet voor online.

"Bij ons gaat het toch vooral om persoonlijke relaties. Internet is bijzaak".... De citaten komen vrijwel letterlijk uit de praktijk.

Schrik niet, maar elke dag zijn er mensen in Google op zoek naar jouw type bedrijf, jouw producten of jouw dienstverlening. In sommige branches duizenden per dag en in sommige nichesectoren misschien maar enkelen per dag. Maar zelfs in het laatste geval kan het lonen om door deze hele specifieke zoekers gevonden te worden. Zorg op z’n minst dat je lokaal/regionaal gevonden wordt. 

Misverstand 3: je webbouwer heeft je site al vindbaar gemaakt.

Om met het positieve te beginnen: gelukkig zorgen de meeste webbouwers er tegenwoordig voor dat een aantal (technische) seo-zaken op orde zijn in het cms. Denk aan zaken als leesbare url's in plaats van dynamische url's en een redirect van je domein zonder www naar je domein met www ervoor.

De meeste webbouwers zijn echter geen inhoudsdeskundigen en ook geen marketeers. Er zijn dus maar weinig webbouwers die een uitgebreid zoekwoord onderzoek voor je (kunnen) doen.
Best kans dus dat ze met alle goede wil van de wereld jouw eigen lijstje van 'zelf verzonnen' zoekwoorden gebruiken als input om de opzet van je website. En daarmee kun je een heleboel eenvoudige seo-kansen mislopen.

SEO nodig? Kijk op www.seo-check.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten